ca es
Blog

Com organitzar una Festa Major en època de pandèmia?

30/09/2021

Les festes majors commemoren un fet important de la història o tradició d’un municipi, són un punt de trobada entre la població i que afirma la seva existència com a col·lectiu a partir d’uns referents simbòlics compartits. 

La COVID-19 ens ha fet readaptar-nos en tots els sentits i sectors. Petites i grans empreses, associacions, activitats culturals, concerts, etc. I com tots aquests, les festes majors també s’han adaptat per seguir estant presents i seguir donant visibilitat a la diversitat cultural i associativa dels nostres municipis. 

En aquest article hem fet un recopilatori d’idees i exemples per adaptar les programacions de festa major a les restriccions imposades, així com eines que faciliten a fer aquest tipus de programacions. 

La majoria dels organitzadors han optat per la màxima normalitat possible tot i tenir restriccions en contra:

  • Aforament limitat
  • Restriccions horàries
  • Traçabilitat de les compres (nom, telèfon,...)

S’han pogut gaudir d’activitats participatives, esportives, espectacles teatrals, concerts, dansa, els organitzadors han buscat la manera de tornar la cultura al carrer. Com? 

Els esdeveniments han hagut i han de tenir un control de l’aforament i una traçabilitat per si en algun moment els organitzadors haguessin de posar-se en contacte amb els assistents. 

A més a més, s’han hagut d’adaptar als horaris marcats pel PROCICAT, uns horaris que han canviat, sobretot a inicis d’estiu, per això, és important utilitzar una eina que permeti posar-se en contacte amb els assistents a l’esdeveniment en qualsevol moment, tant per informar d’algun canvi o recordar el protocol COVID-19 a seguir.

Una de les problemàtiques que s’ha anat repetint durant l’estiu és que les entrades als esdeveniments gratuïts s’esgotaven amb molta rapidesa i el dia de l’activitat es trobaven amb moltes cadires lliures i persones fora del recinte sense entrada, el que s’anomena l’“efecte de cadira buida”.

 Per evitar o minimitzar aquest efecte, la nostra plataforma de ticketing per ajuntaments Entràpolis va incorporar algunes millores com:

  • Devolució/cancel·lació d’entrades gratuïtes per part dels mateixos compradors. Així es donava la possibilitat a altres persones a anar-hi i no s’havia de gestionar la devolució enviant un email o contactant per xarxes socials, sinó que ho podia fer el propi comprador de forma senzilla i immediata.
  • Comunicat recordatori diari de properes activitats: el dia abans es fa un recordatori dels esdeveniments del dia següent, ja sigui mitjançant una newsletter (email) o bé via WhatsApp.
  • Limitar el nombre d’entrades per cada compra: aquesta opció permet “democratitzar” i repartir més les entrades gratuïtes. Tot i això, “feta la llei, feta la trampa”, i a vegades alguns organitzadors s’han trobat que un comprador a base de comprar molts cops, reserva un percentatge elevat de l’aforament ell solet… Per això, hi ha variants d’aquesta opció anterior, que permeten fins i tot limitar el nombre d’entrades totals que una persona pot comprar de diferents esdeveniments, així per exemple, s’evitaria la compra abusiva. 
  • “Entrades amb fiança”: Per evitar la compra massiva, compulsiva o fins i tot acaparadora d’alguns compradors, hi ha la possibilitat de fer pagar als usuaris un preu simbòlic per les entrades (per exemple 2€). Una vegada realitzada l’activitat i només a aquells que hagin assistit a l’activitat (han estat validats amb el seu QR), aquests diners són retornats al corresponent comprador directament a la seva targeta. Una variant d’aquest mateix model és les “entrades amb preu simbòlic”, on hi ha un pagament mínim per garantir l’assistència, però no hi ha retorn d’aquest pagament.

A partir d’aquests casos models, hi ha moltes variacions, algunes ben originals perquè la pandèmia ens ha fet “repensar-nos en general”.

Per exemple l’ajuntament de Mataró, van triar per un altre model de reserva d’entrades amb preu simbòlic, pagament d’1 euro per persona, obertura d’un període de reserva d’entrades i aquells actes que tenien més demanda que oferta van realitzar un sorteig. Una vegada fet el sorteig, les persones tenien uns dies per fer el pagament de l’euro, mentre aquelles entrades que no havien estat abonades quedaven alliberades. 

Un altre obstacle amb el qual s’han trobat algunes festes majors, és la venda del marxandatge de les mateixes colles organitzadores. Alguns municipis han optat per fer el pas i aprofitar les circumstàncies per crear una botiga virtual, com la botiga de la Festa Major de Blancs i Blaus de Granollers.

Al no poder organitzar com cada any una botiga presencial van optar per fer-ne una virtual, una botiga diferent, on els usuaris podien fer les compres a través de la web i passar a recollir la comanda per un punt concret amb dia i hora de recollida, d’aquesta manera s’evitava les aglomeracions. A Perception vam crear aquesta botiga online tan peculiar, ja que, és una pàgina que només està en funcionament durant festa major. 

Tot i aquest nou panorama ple de restriccions i canvis, les ganes de retrobament, festa i sensació de llibertat dels ciutadans han fet l’estiu 2021 sigui més estiu.

 

 

 

Arxivat a: Articles, Projectes

Butlletí electrònic

Actualitat, idees i consells pràctics sobre noves tecnologies i Internet.

Utilitzem Mailchimp com a plataforma de màrqueting. En fer click al botó de subscripció, acceptes la informació que serà transferida a Mailchimp per al processament de l'enviament del butlletí. Si vols més informació sobre les polítiques de privacitat de Mailchimp, fes click aquí.